Minggu, 11 Oktober 2020

Pru 14 Menteri Dan Timbalan Yang Kalah

Betapa beruntungnya Saifuddin. Yang di-Pertuan Agong bagaimanapun boleh membubarkan.


Aziz Kaprawi

Tempoh penggal parlimen mengikut Perlembagaan Malaysia ialah lima tahun sejak mula bersidang iaitu sehingga 24 Jun 2018.

Pru 14 menteri dan timbalan yang kalah. Yang kalah DAPAT GAJI RM30000 SEBULAN yang menang PANDAI-PANDAILAH hidup sendiri. Semasa PRU-14 kita tunggu sampai habis penggal dan kalah kita kita buat sebaik sahaja Sukan SEA waktu itu sentimen sangat baik orang sokong kerajaan katanya lagi. Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu pemimpin BN segera memulakan gerak kerja untuk memastikan pencapaian lebih cemerlang pada pilihan raya umum ke-14 PRU14 kelak.

KETIKA bertemu bekas Ketua Menteri Melaka DATUK SERI IDRIS HARON baru-baru ini figura politik itu memulakan bicara dengan menyatakan 1Malaysia Development Berhad 1MDB Datuk Seri Najib Tun Razak dan Datin Seri Rosmah Mansor bukanlah. Yang ketiga ditafsirkan UPP yakin bahawa parti tersebut boleh menang dalam PRU akan datang dan tidak semata-mata berharap kepada SUPP sahaja untuk memperoleh kerusi parlimen dan seterusnya merampas kerusi yang tewas dari tangan. Tempoh lima tahun bukan satu tempoh yang panjang untuk menentukan pencapaian yang lebih besar dan kita telah mulakan kerja kita untuk PRU14 sekarang ini bukan.

Yang menang dan kalah di PRN Melaka. Mengapa mereka tidak terpilih. Ada yang meramal bahawa BN akan mengalami kejatuhan pada PRU ke-14 tanpa sokongan Muhyiddin dan Dr.

Malah kerajaan yang sama dan saki baki pemimpin mereka ini telah membelanjakan sehingga. Mereka yang tidak terpilih sebagai calon pada PRU-14 ternyata begitu kecewa hampa dan ada juga barangkali yang marah kepada Najib. Begitu jugak Sarawak 2531 BN menang mendapat 4 menteri penuh dan 4 timbalan menteri.

Hal ni dah menunjukkan yang pengaruh ustaz selebriti juga tak berapa menjadi untuk menarik undi. Nasrudin Mansur Kalah Silam dengan majoriti 6401 undi kepada. Selain tu PRU kali ni jugak dah mengejutkan banyak pihak bila ramai nama-nama besar kalah.

PERGOLAKKAN dalam Umno ketika ini menepati erti peribahasa Kalah menjadi abu menang menjadi arang. Saya yakin apabila majoriti besar rakyat bangkit menolak BN menerusi peti undi apa sahaja bentuk penipuan yang dilakukan oleh Najib dan BN tidak akan mampu menyelamatkan mereka. Kalah dalam PRU-13 kalah di dalam Pemilihan bahagian dan mendapat undi HANYA dari 5 BAHAGIAN semasa PEMILIHAN MAJLIS TERTINGGI pada 2013 tetapi TETAP DISAYANGI oleh Najib.

Bagaimanapun nasib tak menyebelahi diorang bila semuanya kalah dalam PRU kali ni. Namun penggantungan Muhyiddin sebagai Timbalan Presiden dan pengumuman DrMahathir yang keluar UMNO dilaporkan akan menimbulkan pelbagai tanggapan terhadap masa depan Barisan Nasional BN sendiri dalam menghadapi Pilihan Raya Umum PRU ke 14. Kerajaan PN dan saki baki pemimpin mereka terpaksa membelanjakan lebih satu juta ringgit untuk mengubahsuai pejabat termasuk menukar perabot lama di pejabat Menteri dan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri JPM.

PRU-14 adalah pertembungan antara rakyat dan BN untuk menghentikan segala bentuk kerosakan dan kemungkaran yang sedang dilakukan oleh Najib dan BN. So sekiranya digabungkan jumlah undi Parlimen bagi BN-UMNO dan PAS dalam PRU-14 yang lalu 5 orang Menteri dan 7 Timbalan Menteri tewas. Pilihan raya umum Malaysia 2018.

Lagi pun memang dalam sejarah politik Jerantut sejak terpisah dari Pahang Barat dari tahun 1974 hingga 2013 tidak pernah ahli. Melihat pemimpin Umno semporna jika dilihat daripada segi perjuangan dalam parti dan kewibaan sejak 20 tahun lalu pemimpin yang mempunyai ciri-ciri boleh melawan Shafie adalah ADUN Bugaya yang juga Pembantu Menteri Kewangan Negeri- Datuk Ramlee Marhaban. Cadangan itu dibuat Ketua Pemuda Datuk Asyraf Wajdi Dusuki bekas Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang kalah kepada calon PAS Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh dengan undian 32307 pada Pilihan Raya Umum Ke-14 PRU14 lalu.

Malah secara terbuka Timbalan Presiden UMNO yang juga Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi telah melafazkan jika Tan Sri Noh Omar gagal mengambilalih Selangor kali ini dia sendiri akan kerat-kerat. Timbalan menteri ulas dakwaan bekas PM bahawa BN kalah kerana gagal mendapat ruang bersaing secara adil semasa PRU ke-14 3 tahun lepas Ada yang belum selesai pada BERSATU Terengganu. Jika digabungkan jumlah undi Parlimen bagi BN-UMNO dan PAS dalam PRU-14 yang lalu 5 orang Menteri dan 7 Timbalan Menteri tewas.

Ubah suai Sri Perdana meloyakan. 5 Tewasnya 8 menteri dan 19 timbalan menteri. Hal ini dapat dibuktikan apabila UPP juga telah mengemukakan senarai calon kepada Perdana Menteri dan Ketua Menteri.

Bukan Sebab Najib Rosmah Dan 1MDB BN Kalah PRU-14. Dengan harapan pada PRU ke 14 nantirakyat Sabah dan Sarawak tetap memberi sokongan kepada Kerajaan BN. Mereka ialah seperti senarai berikut.

Jawatan Timbalan Menteri bagilah kepada parlimen yang kalah. Parti itu bersama Barisan Nasional hilang kuasa yang digenggam sejak merdeka pada PRU-14. Mohamad menambah PRU-15 dalam waktu terdekat penting supaya mandat baharu dapat diberikan semula kepada rakyat.

Alasannya mereka sudah bertahun-tahun buat kerja di kawasan masing-masing dan. Berikut merupakan data penuh mengikut turutan majoriti kalah. Apakah itu saje harapan PM.

MaknanyaPM sangat menghargai sokongan yang diberikan oleh rakyat Sabah dan Sarawak. Jerantut tidak perlu dan tidak membutuhkan jawatan Timbalan Menteri EXCO dan Senator. Menteri Agama antara muka yang akan tewas teruk pada PRU 15 akan datang disebabkan kedunguan beliau menangani isu dan krisis agama di Malaysia.

PRU14 Pilihan raya umum ke-14 ini bukan saja menyaksikan pengerusi BN Datuk Seri Najib Razak membawa gabungan itu kepada kekalahan pertama sejak kemerdekaan tetapi juga beberapa orang kuatnya juga. Pilihan raya umum Malaysia ke-14 PRU-14 ialah pilihan raya yang diadakan pada 9 Mei 2018 setelah parlimen dibubarkan pada 7 April 2018. By Anak Sungai Derhaka - Monday September 20 2021.

Madius yang juga Menteri Sains Teknologi dan Inovasi mengulas kenyataan Timbalan Presiden Parti Warisan Sabah Warisan Darell Leiking yang mendakwa Warisan mampu menyapu bersih 73 kerusi dewan undangan negeri dan 25 kerusi Parlimen di. Umno dirundung malang bukan sehaja berhadapan dengan erti peribahasa di atas akan tetapi juga mengalami peribahasa Sudah jatuh ditimpa tangga. Walaupun Najib menang dengan selesa di Pekan dengan majoriti 24859 undi lapan menteri dan 19 timbalan menteri kalah kerusi parlimen.

Seramai 19 timbalan menteri juga kalah. Mohamad Hasan kiri meraih hasil lumayan menerusi langkah berani meletakkan 86 muka baharu dalam PRN Melaka manakala Najib Razak menarik perhatian orang. Seperti kata pemimpin tertinggi UMNO Selangor tidak ada talak tiga yang merujuk sudah kalah pada PRU-12 dan PRU-13.


Jkkk Fan Club Photos Facebook


0 komentar: